www.visclubkuleuven.be
    • Algemene reglementen (buiten de wedstrijden)
    • Club- en 50+-wedstrijden
    • Koppelwedstrijd
    • Kortelijnwedstrijd
  • Kalender
    • Clubwedstrijden
    • 50+ wedstrijden
    • Bijkomende wedstrijden
    • Clubwedstrijden 2026
    • 50+ wedstrijden 2026
    • Bijkomende wedstrijden 2026
    • Feestweekend 2026
        • Clubwedstrijden 2025
        • 50+ wedstrijden 2025
        • Bijkomende wedstrijden 2025
        • Feestweekend 2025
        • Clubwedstrijden 2024
        • 50+ wedstrijden 2024
        • Bijkomende wedstrijden 2024
        • Feestweekend 2024
  • Koningsvissen
  • Feestweekend
    • Inschrijven feestweekend
  • Contact
  • Foto's

Home

Wedstrijdverslagen en weetjes...

Verslag 3e 50+ wedstrijd van 8 juni (uitgestelde wedstrijd van 4 mei)

Opnieuw wisselvallig weer – in de loop van de namiddag zou het slechter kunnen worden – maar dat weerhield de veertien vissers niet die allen op post waren. Vandaag de uitgestelde derde 50+ wedstrijd die normaal op 4 mei had moeten plaatsvinden maar door werken aan de toegangsweg niet had kunnen plaatsvinden.

Bij aanvang van de wedstrijd was het zeker aangenaam vertoeven aan de vijver want nog geen regen te zien, windstil en de temperaturen vielen heel goed mee. En dat Tony De Cat er zin in had mocht al dadelijk blijken want meteen mocht hij de eerste vis van vandaag bovenhalen (schol Tony). Marc Nijs zat hem onmiddellijk op de hielen want ook hij mocht meteen scheppen. Martin Merckx volgde hun voorbeeld en enige tijd later zag je elders ook vissers aanslagen en vis vangen. Niet iedereen had evenveel geluk want ook missers waren zichtbaar met de frustraties die erop volgden. En dat ons hogergenoemd drietal het meende: zij hadden op korte tijd zeker drie of meer vissen bovengehaald. Het signaal voor Guido Vangramberen om ook eens te starten en de achterstand stilaan in te halen. Bij zijn buurman Martin lukte dat zonder moeite maar het strakke tempo van Marc Nijs en Tony De Cat was moeilijker te overbruggen, integendeel, zij liepen langzaam maar zeker verder weg. Vooral Marc Nijs zette nog een tandje bij. Theo Wuyts was ook goed bezig en geregeld werd zijn leefnet bijgevuld. Bij Danny De Cat, Johan Bergans en Johan Vos ging het wat minder vlot. Hans Maus kende ook niet zijn beste dag en Julien De Bie was de stille kracht die voorzichtig zonder veel poespas zijn vissen wist uit te kiezen. Bij Patrick Boets, die nochtans een goede visplaats had getrokken, ging het ook niet zoals verwacht. Hij vond ze niet ofwel gingen ze van de haak. En zo mochten we stilaan de rust in waarbij Marc Nijs een kleine voorsprong had bijeen gevist (29 stuks) gevolgd door Tony De Cat met 21 stuks. Guido Vangramberen en Theo Wuyts mochten al 16 en 15 stuks noteren en daarna volgde een groepje met 11 à 12 stuks. Ondertussen was het zonnetje erdoor gekomen en het was aangenaam warm geworden. Tafel en stoelen konden buitengezet worden en daar werd zeker gebruik van gemaakt. De buienradar kondigde de vermoedelijke buien aan omstreeks 17u30-18u00. Daarom besloten we iets vroeger te starten om hopelijk de plensbuien voor te zijn. Iedereen stemde toe.

Na het fluitsignaal was het dus uitkijken wie de eerste vis kon bovenhalen: Guido Vangramberen was de eerste die aansloeg en aanstalte maakte op de consumpties. Hij had echter pech dat op een paar meter van de schepnet de vis loste. Mark De Haes zag hierdoor zijn kans stijgen want ook hij had beet en wist zijn vis wel binnen te halen. Weerom hij viel dus in de prijzen, al was het nipt want ook Julien De Bie was aan het scheppen maar te laat. Prijs weg maar Marc Nijs en Tony De Cat begonnen een vervolg te breien aan hun goede vangst van de eerste helft. Bij Marc Nijs was het zelfs op momenten inhalen, vis onthaken, ingooien en weerom aanslagen en vis binnenhalen. Om 17u30 vroeg hij zelfs een vierde leefnet aan zijn buurman. Stevende hij op een vijverrecord af? Tony De Cat moest de rol lossen maar bleef regelmatig mooie karpers scheppen. Guido Vangramberen had even van tactiek veranderd omdat het wat minder ging, en dat resulteerde want vlakbij wist hij zeven stuks te vangen om tien minuten. Patrick Boets had nu ook meer succes na zijn mindere eerste helft. Hij vond zijn vissen op 10m en zijn pro expanders deden hun werk. Theo Wuyts viel ook niet stil en Danny Bruyninckx kende een pechdag want maar liefst 6 vers gemaakte lijnen sneuvelden op dezelfde manier. Draad die telkens over ging – slechte aankoop of er was zeker iets mis met deze draad. En van pech gesproken (of geluk hoor ik de meesten zeggen) want deze anekdote wil ik jullie toch niet onthouden: voor de aanvang van de wedstrijd zag Guido Vangramberen zijn hele emmer met aas, handdoeken en regenkledij het water inglijden. Het grotendeel werd nog opgevist maar een door met maden en een doos mais konden niet meer gerecupereerd worden. Alles was weliswaar nat en allerlei opmerkingen weerklonken van uit alle hoeken van de vijver. Er valt altijd wat te beleven aan onze vijver en dat maakt het net zo leuk.

Ondertussen waren we al stilaan naar het einde van de wedstrijd aan het gaan en dreigende wolken kwamen onze richting uit. En er werd nog steeds vis gevangen: op de ene plaats al wat meer als op de andere maar aan het overwicht van Marc Nijs was deze keer geen kruid op gewassen. Einde wedstrijd en de eerste druppels begonnen te vallen. Iedereen trachtte nog in te pakken vooraleer de hemelsluizen open zouden gaan maar dat lukte niet meer voor iedereen. Het ging er stevig aan toe waardoor het wegen even werd uitgesteld. Marc Nijs zou winnen – dat was zeker – maar met hoeveel gewicht? Hij had zestig vissen kunnen strikken en met zijn vier leefnetten zat er alsnog iets teveel in een leefnet. Zijn gewicht werd uiteindelijk afgeklokt op 57,740 kg. Ruim voldoende om Tony De Cat af te houden die verdienstelijk tweede werd met 34,760 kg (ook hij had 500gr teveel in een net. Guido Vangramberen mocht het podium vervolledigen met 29,540 kg. Theo Wuyts viel er net naast met 25,800 kg en Julien De Bie zat nog in de top 5 met 24,120 kg. In totaal werd maar liefst 323,220 kg gevangen wat een gemiddelde van 23,087 kg/visser opleverde. Zeker niet slecht voor onze vijver.

Noteer alvast de volgende 50+ wedstrijd voor maandag 15 juni en het weze gezegd dat de kantine die dag vroeger zal sluiten, want de Rode Duivels maken die avond hun opwachting. Iedereen zal dus tijdig thuis willen zijn om de wedstrijd België-Egypte te kunnen volgen.

Uw verslaggever ter plaatse.